Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Հայֆիլմը» կարող էր դառնալ բազա, որտեղ ամբողջ աշխարհից կարող էին գալ և ֆիլմեր նկարահանել»

«Հայֆիլմը» կարող էր դառնալ բազա, որտեղ ամբողջ աշխարհից կարող էին գալ և ֆիլմեր նկարահանել»
25.01.2019 | 12:42

Կինոռեժիսոր ՆԻԿՈԼԱՅ ԴԱՎԹՅԱՆԻ հետ զրուցել ենք կինոյի ոլորտում առկա բացերի մասին: Ի՞նչ է պետք կինոյի զարգացման համար, ինչու՞ չունենք ազգային-մշակութային ծրագիր, և ինչու՞ այդպես էլ չի մշակվում «Կինոյի մասին» այդքան սպասված օրենքը:

-Արդեն մի քանի տարի ասում են՝ «Կինոյի մասին» օրենքը մշակման փուլում է, շուտով կմտնի Ազգային ժողով: ՈՒ հետո նորից նույն հայտարարությունը կրկնվում է: Ինչու՞ «Կինոյի մասին» օրենքի նախագիծը վերջնարդյունքի չի հասնում: Գուցե մշակույթի նախարարների փոփոխությու՞նն է պատճառը, ամեն ղեկավար իր մոտեցումնե՞րն է թելադրում:
-Չեմ կարծում, թե պատճառը փոփոխվող նախարարներն են: Քանի դեռ մենք չունենք և չենք ստեղծում ազգային-մշակութային դոկտրինա՝ ծրագիր, չենք հասկանում, թե ուր ենք գնում, ինչ ենք ուզում, որն է կինոյի գերակա ուղղությունը՝ ազգայի՞նը, ժամանակակի՞ցը, թե՞ մեկ ուրիշը, «Կինոյի մասին» օրենքը մեխանիկորեն է մշակվելու: Արվեստի մասին կարող ենք միայն կոմերցիոն տեսակետից խոսել, հեռուստատեսության մասին՝ որպես զվարճանքի և ժամանցի ամբիոնի։ Կամ վրդովվել, թե այս ինչ են նկարահանում, ինչ են ցույց տալիս: Ինչպես որ երկիրն ունի ռազմական հիմնադրույթներ, նույն կերպ էլ պետք է ունենալ ազգային-մշակութային ծրագիր՝ համապատասխան հիմնադրույթներով: Այնինչ մենք արվեստի ոլորտում կատվի կույր ձագերի նման մեկ այս կողմ ենք գնում, մեկ այն կողմ: «Կինոյի մասին» օրենքը, իհարկե, շատ կարևոր է, բայց մենք դրանով հարաբերություններ ենք ճշտելու, կարգավորելու ենք երկրի ներսում և այլ երկրների հետ համատեղ ֆիլմեր նկարահանելու գործընթացները: Սակայն դա ոչ մի կապ չունի արվեստի հետ և այն խնդրի, թե ինչ ուղղությամբ պետք է զարգացնենք կինոն:
Այ, ես հիմա դասավանդում եմ ինստիտուտում, ուսանողս առաջադրանքը ներկայացնում է՝ նկարահանելով էրոտիկ ֆիլմ, ես ինչ ասեմ՝ պե՞տք է այդպես նկարել, թե՞ պետք չէ: Զգուշորեն աշխատում եմ, որ գոնե իր էրոտիկան դեպի պոռնո չսայթաքի: Ես ունեմ իմ նախասիրությունները: Միայն դա կարող եմ անել: Դա էլ չգիտեմ՝ ճի՞շտ է, թե՞ ոչ: Գուցե վաղը մեր երկիրն ընդունում է եվրոպական չգիտեմ ինչ օրենք ու ասում է՝ թող երեխան դա էլ սովորի: Հասկանու՞մ եք, այսպիսի հարցեր կան:
-Բայց կինոն արդյո՞ք ազատ չէ շրջանակներից, սահմանումներից:
-Ազատ կինոյի մասին չէ խոսքը, կինոն, իհարկե, ազատ պետք է լինի: Բայց մյուս կողմից՝ կինոն, ուզենք, թե չուզենք, նաև հեռուստատեսությունը կարևոր տեղ են գրավում մեր կյանքում, ազդում հասարակական կյանքի վրա, ձևավորում հանդիսատեսի գիտակցությունը: Հասարակությունն իր հերթին կինեմատոգրաֆիայից նոր ձեռքբերումներ է պահանջում. սկսած տեխնիկական մեթոդների կատարելագործումից մինչև գաղափարների պատկերավորություն: Այսպիսով, հասարակության և կինոաշխարհի միջև հաստատուն կապ կա:
Հիմա, երբ պետությունը գումար է տալիս կինոյի զարգացման համար, մրցութային հանձնաժողովն ի՞նչ սկզբունքով է գնահատում ֆիլմարտադրող ստուդիաների ներկայացրած հայտերը: Պետք է պատկերացնի՝ ակտուա՞լ է, թե՞ ոչ, արվե՞ստ է, թե՞ ոչ, կվաճառվի՞, թե՞ ոչ: Վե՛րջ, ուրիշ սկզբունքներ չկան: Իսկ եթե հարցնենք՝ պե՞տք է աշխարհին այսպիսի ֆիլմով ներկայանալ: Այդ հարցի պատասխանը չգիտեն: Տեսե՛ք, ամեն կինոփառատոն առաջնորդվում է որոշակի հիմնադրույթներով, մեր երկիրն էլ իր հիմնադրույթները պետք է ունենա: Խոսքը դրա մասին է:
-Այսինքն՝ հստակեցված չէ «ռազմավարությունը»:
-Այո, հստակեցված չէ: Գուցեև պետությունն ու հասարակությունը գտնեն և որոշեն, որ կինոբնագավառում մենք պիտի դառնանք ոչ թե ստեղծարար, այլ սպասարկող։ Մենք այնքան երկար բանավիճում էինք «Հայֆիլմ» կինոստուդիայի մասին, որը վերջնականապես թալանվեց: «Կինոյի օրենքը» խանգարելու էր այդ ամենին: «Հայֆիլմը» կարող եր դառնալ բազա, որտեղ ամբողջ աշխարհից կարող էին գալ և ֆիլմեր նկարահանել: Մեզ մոտ հոյակապ պայմաններ կան. և՛ անապատ ունենք, և՛ մշտական սառույց, և՛ անտառներ, և՛ սարեր, և հարթավայրեր, և արևն է շատ պայծառ ամռան ամիսներին:
-Եթե «Հայֆիլմը» շահույթ ստանալու հնարավորություն էր ընձեռում, ինչու՞ քանդեցին ստուդիան: Սեփականատերը կարող էր այն շահավետ կերպով օգտագործել:
-Կինոյից շահութաբեր էլ ի՞նչ կա: Ինձ թվում է` սեփականատիրոջը ավելի մատչելի և եկամտաբեր առաջարկ արվեց: Երբ կինոոլորտի ավագ ներկայացուցիչները պատմում են, թե ինչեր կային ստուդիայում, ասում ես՝ չի կարող պատահել. 30-ից ավելի ավտոմեքենա, այդ թվում՝ 30-ական թվականների «Քադիլակ» ամերիկյան փայտե մեքենա, Գագարինի «Չայկան», երկթև ինքնաթիռ, որ քամի էր անում: Ես չգիտեմ՝ ի՞նչ է եղել հագուստի ահռելի պահոցի հետ:
-Որքան գիտեմ` մի մասը կա ու վարձակալում են:
-Միայն 200-ից ավելի արծաթե գոտիներ կային, չեմ կարծում, թե դրանք այնտեղ դրված են: Ես հիշում եմ, որ «Քաոսի» նկարահանումների ժամանակ Լենինգրադից բերեցին անտիկվար ժամացույցներ և այլ իրեր...
-Գրանցված չէի՞ն դրանք:
-Գրանցված էին, բայց, որքան գիտեմ, ստուդիան մասնավորեցնելիս չեն հանձնել դրանք: Մասնավորեցման պայմանագրի ժամկետը լրանալուց հետո, եթե սեփականատիրոջը հարցնես՝ ու՞ր է այս ամենը, կարող է ասել՝ Դուք ինձ ի՞նչ եք տվել, շե՞նք եք տվել, շենքը կա, ու դրանով խոսակցությունն ավարտվում է: Թեև այս վիճակով էլ, համոզված եմ, եթե մի քիչ հոգատարություն լինի, կարելի է ստուդիան օգտագործել:
-Եթե տաղավարները վերանորոգվե՞ն:
-Տաղավարներ կան, նկարահանումներ են արվում, ուղղակի պետք է հասկանալ, որ ստուդիան միայն նկարահանման հրապարակ չէ, այլ ֆաբրիկա: Ժամանակին կային փայտի և երկաթի մշակման հզոր արհեստանոցներ, մեխանիկական արտադրամաս, որ կարողանում էր զոդել, կտրել, կպցնել… քաղաք-դեկորներ էին, ի վերջո, ստեղծվում:
-Այդ ամենը վերականգնելու համար ճի՞շտ է, որ միլիոններ են պետք, պետությունը չունի այդքան գումար, մասնավորեցումն էլ նպատակահարմար չէ: Արդեն ունենք տխուր օրինակ:
-Ինձ թվում է՝ մինչև սկզբունքը, մոտեցումը չփոխվի, շատ դժվար է ասել, թե ինչն է ճիշտ:
-Դուք 2018-ի տարեվերջին բարձրացրիք մշակույթի նախարարության ընդունած «Ֆիլմի նախագծերի մրցույթների անցկացման և ֆինանսավորման կանոնակարգը» վերանայելու խնդիրը: Որքան գիտեմ` քննարկումներ են եղել: Վերանայվե՞լ է կանոնակարգը:
-Այո, ստեղծվել է նորմալ կանոնակարգ, ես այնտեղ մեկ-երկու կետ կվիճարկեի: Բայց մեկ այլ հարց կա: Ո՞վ է ղեկավարելու այդ ամենը: Ազգային կինոկենտրոնը որպես միավոր արդեն գրեթե գոյություն չունի: Նայեք՝ ի՞նչ է անում, ինչ-որ ֆիլմեր են նկարահանում: Մինչդեռ ազգային կինոկենտրոնը ուրիշ գործառույթներ պետք է ունենա։ 30-ից ավելի ֆիլմ արտադրող և անիմացիոն կինոստուդիաներ կան մեր երկրում: Պետական ֆինանսավորում ստանում են ազգային կենտրոնի երկու ՊՕԱԿ՝ «Հայկ» փաստավավերագրական ֆիլմերի և Ռոբերտ Սահակյանցի անվան անիմացիոն ստուդիաները: Կարո՞ղ եք ասել՝ ինչու: Ավելին ասեմ՝ «Հայկ» կինոստուդիան տարեկան նկարահանում է 25-30 ֆիլմ, դրանցից ո՞րն եք տեսել:
-Ինքս որոշ ֆիլմաշարերի ծանոթ եմ: Ինչու՞ պարբերաբար չեն ցուցադրում հեռուստատեսությամբ, որ հասնի հանրությանը:
-Հեռուստաընկերությունները ֆիլմերը ցուցադրելու համար գումար են պահանջում:
-Իսկ Հ1-ը՞:
-Ի՞նչ տարբերություն:
-Հանրային է:
-Այ, երբ կմշակվի և կընդունվի այն մշակութային ռազմավարությունը, որը ես «Դոկտրինա» անվանեցի, այն ժամանակ կկարողանանք և հանրայինի, և մնացածի հետ միևնույն լեզվով խոսել: Իսկ հիմա չկա «Կինոյի մասին» օրենք, բայց կա երկու մրցութային հանձնաժողով, մեկը գործում է բոլորի համար, ընտրում է կինոնախագծերը և տալիս 30 տոկոս ֆինանսավորում (մնացած գումարը դու պետք է հայթայթես): Մյուս հանձնաժողովը «Հայկ» կինոստուդիայի կառույցում է, ստանում է պետությունից գումար ու 100 տոկոս ֆինանսավորմամբ ֆիլմեր նկարահանելու հնարավորություն տալիս: Կարո՞ղ եք ասել՝ ինչ տրամաբանությամբ:
-Մենք ներսի խնդիրների մասին ենք խոսում: «Կինոյի մասին» օրենքը նաև դրսի հարցերը կարգավորելու համար է:
-Իհարկե, կինոն առանց դրսի չի կարող գոյություն ունենալ, հատկապես Հայաստանում: Մենք ունենք երևի ընդամենը 5 կինոթատրոն ողջ Հայաստանում: Պետք է ստեղծել ֆիլմեր, որոնք կվաճառվեն դրսում:
-Համատեղ ֆիլմեր ունենք: Դրանք հասնու՞մ են դրսի հանդիսատեսին:
-Շատ քիչ են: Համատեղ արտադրության ֆիլմը չի կարող դուրս չգալ, քանի որ երկու-երեք երկիր է շահագրգիռ: Այդ երկրները, ի տարբերություն Հայաստանի, ունեն դիստրիբյուտորական գործակալություններ, կինոթատրոնների ցանց, միայն այնտեղ ցուցադրվելով ֆիլմը արդեն իսկ բավական գումար կարող է հետ բերել:
-Ինչու՞ են մեր ռեժիսորները հացադուլ անում: Վերջին շրջանում երկու աղմկահարույց դեպք եղավ:
-Որովհետև պատի են դեմ առնում: Նկատի ունեք Արամ Շահբազյանին ու Հովհաննես Գալստյանին: Հովհաննեսն էլի է պատրաստ հացադուլի:
-Ինչու՞ եմ հարցնում. ուզում եմ հասկանալ, ո՞րն է մեր ռեժիսորների հիմնական խնդիրը:
-Ռեժիսորը ֆիլմ նկարելու խնդիր ունի… Ես իմ վերջին երկու ֆիլմերը` «Քարկտիկը» և «Յոթ քարը», նկարահանելու համար ոչ գումար եմ ուզել որևէ մեկից, ոչ էլ գումար եմ աշխատել: Երկու-երեք բարեգործական ցուցադրում է եղել և «Youtube»-ում մոտ 100000 դիտում: Երկու ֆիլմերն էլ մեր հին հայկական խաղերի մասին են (որոնք մենք ժամանակի ընթացքում կորցրել ենք), Տաթևի գաղտնիքների, Քարահունջի: Բայց պետությանը պե՞տք են նման ֆիլմեր:
-Ներկայացրե՞լ եք այդ նախագծերը:
-Անիմաստ է, եթե պետությունը չի կարողանում կանխել Քարահունջի վանդալիզմը, ի՞նչ պետական աջակցության մասին է խոսքը։ Իմ թղթապանակում գիտե՞ք որքան նմանատիպ նախագծեր կան:
-Կար առաջարկ՝ պետական գումարներով նկարահանելու քիչ, բայց լավ ֆիլմեր: Հնարավո՞ր է այդ կերպ ունենալ մրցունակ ֆիլմեր:
-Չի կարող, ընդհակառակը, պետք է շատ նկարահանվի:
-Թեկուզ անորա՞կ:
-Իսկ ինչու՞ անորակ: Մի՛ ֆինանսավորիր անորակին: Այսօր «Հայկ» կինոստուդիայի օրինակով երևում է, թե ինչպես ենք մենք պատասխան տալիս պետությանը՝ ստացած գումարի դիմաց: Այսպիսի հաշվետվություն են տալիս. այսքան գումար եք տվել, դրա դիմաց այս կոլեկտիվը պահե՞լ ենք, պահել ենք, N թվով ֆիլմ նկարե՞լ ենք, նկարել ենք, էլ ի՞նչ եք ուզում: Պատասխանը՝ ոչի՛նչ: ՈՒ ամեն տարի նույնը: Այլ է, եթե պահանջներ դրվեին. 100 հազար տվե՞լ եմ, 200 հազար հետ կբերես, որ հաջորդ տարի ես քեզ 300 հազար տամ, 400 հազարը հետ բերես: Մարքեթինգային քաղաքականությունը պետք է իրականացնի ազգային կինոկենտրոնը, այդ ֆիլմերը պետք է ներկայացնի փառատոների, աշխատանք անի, փորձի վաճառել դրանք:
-«Եվրիմաժին» Հայաստանի անդամակցությունը թվում էր՝ լայն հնարավորություններ է ընձեռելու մեր ռեժիսորներին, մինչդեռ մեկ, թե երկու նախագծեր են ներկայացվել: Ի՞նչ կասեք սրա մասին:
-Լրիվ համաձայն եմ, որովհետև այսօր նոր մշակվել է կանոնակարգը, թե ինչ ձևաչափով պետք գրվի նախագիծը: Մինչև հիմա մենք ազատ կերպով ինչ-որ բաներ ենք գրել: «Եվրիմաժի» համակարգող հանձնաժողովը ստանում է մի քանի հազար նախագիծ: Նայում են, եթե, օրինակ, հայտը լրացված չէ 12 տառաչափով կամ օգտագործվել է թղթի երկու երեսը, միանգամից դնում են մի կողմ: Հստակ չափանիշներ կան:
-Այսինքն՝ խնդիրը թղթաբանությու՞նն է:
-Առաջինը` թղթաբանությունը, երկրորդը՝ մենք չգիտենք, թե աշխարհն ինչ կինո է ուզում: Այսօր էլ ֆիլմեր են նկարահանվում, բայց հարց է՝ դրանք հետաքրքի՞ր են աշխարհին:
-Ազգային-մշակութային ծրագիրը, ինչի մասին խոսում էիք զրույցի սկզբում, դրսում ներկայանալու հետ ի՞նչ աղերսներ ունի:
-Այ, հենց Հայաստանի ազգային արվեստի ու մշակույթի զարգացման ծրագրում պետք է գտնենք պատասխանը, թե ինչ դեմքով մենք պիտի հանդես գանք հասարակության առաջ, ինչ պետք է ներկայացնենք աշխարհին։


Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3693

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ